Błędy na fakturach - jak je korygować?

Zdarzyło ci się kiedyś popełnić błąd na wystawionej dla klienta fakturze? Warto wiedzieć, jak go prawidłowo poprawić, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji. Jest to ważne, ponieważ nieprawidłowości na fakturach grożą karą.

 

Faktura korygująca

W celu poprawy błędów występujących na fakturze służy tzw. faktura korygująca. Wystawia się ją wówczas, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej stwierdzane są błędy, takie jak pomyłka w cenie czy kwocie podatku, a także, gdy doszło do zmiany warunków transakcji, np. klientowi udzielona została obniżka ceny lub doszło do zwrotu części zapłaty. Fakturę korygującą może wystawić wyłącznie przedsiębiorca, który wcześniej wystawił fakturę pierwotną.

Wyróżniamy przy tym dwa typu faktur korygujących:

  • in minus: wystawiana w celu obniżenia podstawy opodatkowania z faktury pierwotnej,
  • in plus: powoduje zwiększenie opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym zaistniała konieczność zwiększenia podstawy opodatkowania.

W przypadku wątpliwości dotyczących błędów na fakturach zawsze możesz skorzystać z fachowego doradztwa naszego biura księgowego w Warszawie-Targówek.

 

Nota korygująca

Nabywca, który zauważy błędy na fakturze otrzymanej od sprzedawcy, może je poprawić poprzez wystawienie noty korygującej. W ten sposób można poprawić wyłącznie błędy formalne, a więc np.:

  • błąd w dacie wystawienia,
  • błąd dotyczący danych nabywcy,
  • błąd w dacie dokonania lub zakończenia dostawy albo wykonania usług,
  • błąd w nazwie (rodzaju) towaru lub usługi.

 

Czy można anulować fakturę?

Istnieje też możliwość anulowania faktury, ale wyłącznie po spełnieniu dwóch określonych w przepisach prawa warunków:

  • transakcja nie doszła jeszcze do skutku,  
  • faktura VAT nie trafiła do obiegu prawnego (wystawca powinien posiadać dwa egzemplarze dokumentu).